بررسی چگونگی حضور ارزش های تصویری نقوش سنتی در آثار پیشگامان نقاشی نوگرای ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده هما فرجی
- استاد راهنما مهین سهرابی سید حسن سلطانی
- سال انتشار 1392
چکیده
جنبش نوگرایی در نقاشی معاصر ایران به صورت یک ضرورت فرهنگی و اجتماعی،همگام با تغییر و تحولات جهانی و تغییر در اوضاع سیاسی و جو فرهنگی حاکم برجامعه شکل گرفت. نقاشان ایرانی در مواجه با هنر مدرن وآشنایی با سبک ها و نگرشهای نو ، اسلوبها و شیوه های گوناگون را تجربه کردند و در این شرایط، گروهی از هنرمندان ایرانی در تلاش برای یافتن راهی بودند تا بتوانند به واسطه بهره گیری از گنجینه هنرهای تزیینی، عامیانه و نقوش سنتی با آزمودن اسلوبها و مواد مختلف به آثار مدرن خود هویتی ، قومی ایرانی بدهند. پژوهش حاضر در نظر دارد با تجزیه ، تحلیل و بررسی معناشناسانه و زیباشناسانه ی منتخبی از آثار هنرمندان نوگرا و تاکید بر چگونگی حضور نقوش سنتی در آثار یاد شده ؛ میزان موفقیت یا عدم موفقیت این گروه در تحقق اهداف اولیه شان را مورد ارزیابی قرار دهد؛ تا بتوان نتایج آن را به مثابه نمونه ای از رهیافت های جدید، جهت حفظ و احیاء ارزش های فرهنگی- سنتی ایرانی در هنر عصرحاضر به کار گرفت. روش گردآوری اطلاعات، مطالعه کتابخانه ای، اسنادی(مکتوب و تصویری)، بازدید از موزه ها، گالری ها و مشاهده مستقیم آثار به جا مانده از پیشگامان نقاشی نوگرا و مصاحبه با متخصصان و اساتید هنر معاصرمی باشد و داده ها از طریق توصیف، تجزیه و تحلیل تصاویر سامان یافته اند. با توجه به این تحقیق می توان اذعان داشت که استفاده از نقوش سنتی درآثار هنرمندان نوگرا اگرچه منجر به برقراری اتصال بین سنت و مدرنیته نگشت اما توانست بدون آنکه بنیان سنت های تصویری ایرانی را برهم بریزد نوعی سبک بیانگری تلفیق یافته از سنت و مدرنیسم را در نقاشی ارائه دهد، که زمینه ساز شکل گیری هنر معاصر گردد و استفاده از این نقوش نه تنها از جنبه عقیدتی ، بلکه از جنبه فرمالیستی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
منابع مشابه
بررسی تاثیر استفاده از نقوش سنتی در هویت بخشی به آثار نقاشی معاصر ایران
در طول شکل گیری نقاشی معاصر توجه هنرمندان ما بیشتر به برداشت هایی تقلیدوار از سبک های هنر مدرن غرب بوده است که در اکثر مواقع هیچ هویت ملی و قومی در آنها مشاهده نمی شود. در این راستا برخی از هنرمندان معاصر با رجوع به تاریخ گذشته ی خود و استفاده از نقوش سنتی سعی در ایجاد فضایی با هویت ایرانی کرده اند. هدف اصلی تحقیق مشخص نمودن تاثیر استفاده از این نقوش در ایجاد هویت است. این پژوهش در پی پاسخ به ا...
15 صفحه اولبررسی تأثیر ایدئولوژی و تفکر سیاسی در بهکارگیری عناصر تصویری در آثار نقاشی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی با آرمانهای دینی و مذهبی در سال ۱۳۵۷شکل گرفت. در این میان، هنرمندان نیز همچون دیگر آحاد جامعه سعی داشتند نقش خود را در این انقلاب ایفا کنند وبا توجه به احساس مسئولیت و تعهد خود به این حرکت عظیم مردمی دست به خلق آثاری متفاوت با اندیشههای گوناگون زدند. در این راستا،گروهی از این هنرمندان با اندیشههای دینی آثاری درارتباطبا مفاهیم انقلاب اسلامی خلق کردند و گروهی دیگر با تکیه بر ان...
متن کاملبررسی نقش جریان های فکری و حکومتی در رویکرد ملی گرایانه نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی
تحولات سیاسی، فکری، جهت گیری ها و برنامه ریزی های فرهنگی نقشی مهم در نوگرایی و ایجاد جریان های مهم نقاشی نوگرای ایران در دوران پهلوی دارد. این مقاله بر اساس مباحث و تحلیل هایی که ارایه می دهد نشان خواهد داد که سه رویکرد چپ گرایانه، ملی گرایانه و اسلام گرایانه در کنار اقدامات حکومتی، همچون پارادایم های حاکم بر نهادهای مختلف اجتماعی، به ویژه نهاد سیاست و فرهنگ، تحولات نقاشی معاصر ایران را در دورا...
متن کاملمطالعه تطبیقی بازنمایی فضای معماری سنتی در آثار نقاشی و معماری معاصر ایران، نمونه موردی: آثار نقاشی پرویز کلانتری و آثار معماری سید هادی میرمیران
نقاشی و معماری همیشه در کنار هم بوده اند و با ویژگی های انحصاری در مبانی و صور به دیگری کمک کرد هاند.گاهی نقاشی ایده اولیه معماری بوده و گاهی معماری موضوع نقاشی شده است. بنابراین درک فضایی از هر کدام، از زاویه دید هنرمند، به گونه ای مددرسان خلق فضا به شکلی متفاوت است.حلقه ای گمشده که در تنها عنصر غیر قابل حذف آن ها یعنی فضا مشترکند، فضایی که در نقاشی دو بعدی و سه بعدی، مجازی و در معماری عینی آف...
متن کاملبررسی آثار نقاشی مدرن ایران با تاکید بر آثار پیشگامان هنر نوگرا(1320-1345)
چکیده : در یک بررسی کلی می توان گفت که از قرن هفدهم میلادی کلمه مدرن به شکل نه چندان مأنوسی در بین روشنفکران اروپایی رواج یافت و در اوایل قرن بیستم به اوج خود رسید.این جریان که در اروپا توسعه و وسعت چشمگیر پیدا کرد،بزرگتر از آن بود که در محدوده اروپا باقی بماند و به زودی از آن مرزها عبور کرده و وارد دیگر ممالک گردید.روشن است که برای رسیدن یک اندیشه و نگاه نو در سرزمین دیگر باید از داخل نیز نفو...
15 صفحه اولحضور سنت های تصویری قاجار در نقاشی معاصر ایران
چگونگی بهره گیری از ویژگی های تصویری هنر قاجار مهمترین مسأله در پی ریزی این تحقیق بوده است. چرا که هنرمندان همواره در پی کشف راههای جدید و نیز منابع گوناگون جهت دستاویز قرار دادن خلق آثار جدید بوده و هستند. بویژه در دوران معاصر در پی کسب هویت ملی، جستجو و تحقیق در ادوار مختلف هنری این سرزمین دغدغه بسیاری از هنرمندان و نقاشان بوده است.
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023